Danskernes forbrugsvaner på internettet

Danskernes forbrugsvaner på internettet

Hvert år offentliggør FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) en e-handelsanalyse, som skitserer danskernes forbrugsvaner på internettet. Rapporten er med til at tegne et billede af, hvordan vi som danskere anvender vores penge på nettet samtidig med, at der bliver sammenlignet med tidligere år. Således er det muligt at klargøre trends og tendenser inden for e-handel, og som online forhandler har man mulighed for at se markedet fra forbrugernes standpunkt. Således er rapporten gavnlig på mange områder, og selvom man måske ikke selv er synderligt involveret i e-handel, så er det faktisk ret interessant at se, hvordan den danske forbruger gebærder sig på nettet.

 

Måske har du selv en formodning om, hvilken kategori der er mest populær blandt online forbrugerne? Hvis ikke, kan det afsløres, at det er online handel af tøj og sko, der er det absolut største hit for danskerne. Muligheden for at købe tøj på nettet er blevet taget vel imod, og antallet af forbrugere stiger år efter år. En af forklaringerne hertil kan være, at det er nemt og bekvemt at købe tøj og sko online. Danskernes hverdag er blevet mere presset tidsmæssigt, og muligheden for at bevæge sig ned i en fysisk forretning er derfor begrænset for mange. Ligeledes kender de fleste deres egen skostørrelse eller tøjstørrelse, hvorfor sko og tøj er forholdsvis let at købe på nettet. En anden årsag til den stigende popularitet kan være, at danskerne er blevet mere snarrådige med deres forbrug af penge, eftersom landet har været i en økonomisk krise siden midten af 2008. Muligheden for at finde billigt tøj online er ret stor, da konkurrencen på nettet er større. Som forbruger har man derfor ikke noget imod at bruge lidt ekstra tid på at finde det gode tilbud på nettet, hvis det betyder, at man kan spare nogle penge.  Der findes faktisk hjemmesider der samler produkter fra kendte online tøj butikker så forbrugeren hurtig kan finde de bedste tilbud fra mange forskellige online butikker.

 

Ud over tøj og sko er en kategori som computerhardware og elektronik også utrolig populær inden for online handel. Også her er markedet blevet presset af en stigende konkurrence, og der findes rigtig mange online forhandlere inden for dette felt. Muligheden for at foretage en prissammenligning og gøre en god handel er derfor nemmere på nettet end den er, hvis du skal bevæge dig fra den ene fysiske forretning til den anden. En kategori som bøger har i mange år været blandt top 3 i forhold til danskernes forbrugsvaner på nettet, men i analysen fra 2011 befinder denne kategori sig på 7.plads. Rapporten nævner ikke noget om, hvad denne tendens kan skyldes.

 

Helt generelt er et interessant element i rapporten, at online handel via mobiltelefonen er steget 300 % fra 2010 til 2011. Læser man rapporten som online forhandler, er dette en tendens, som man skal være yderst opmærksom på. Udviklingen af smart phones gør nemlig, at danskerne i stigende grad anvender mobiltelefonen til det meste, men ens hjemmeside skal være kodet specielt til at kan blive vist optimalt på en mobiltelefon. Hvis man ikke har fået udviklet denne feature endnu, kan det derfor godt svare sig at få det gjort hurtigst muligt, da man ellers kan miste kunder på den konto.

Skriv en kommentar