Effektiv markedsføring for en kriseramt forhandler

Effektiv markedsføring for en kriseramt forhandler

Med finanskrisens faste greb om de danske forbrugeres pengepung, så er det ofte en sej kamp for e-købmand at hive et overskud hjem på salg af køkkenmaskiner eller hvad de nu måtte sælge i deres netbutikker.

Tilbud og udsalg overalt

Danske netkøbere vælger i højere grad at lægge deres penge i de netbutikker, som har de laveste priser og den billigste levering. Som online forhandler er det svært at kæmpe imod denne udvikling. Når konkurrenterne trykker priserne for at få flere kunder hevet ind i butikken, så er du nødt til at følge med, hvis du ikke vil miste markedsandele og omsætning. Det er dog ofte skruen uden ende. Hvis der er flere forhandlere end hvad der er forbrugere til, så må der naturligvis være nogle, som knækker nakken. Det ses da også ofte, at webshopejere får sig en gevaldig overraskelse, når de konstaterer at deres nyåbnede netbutik er meget langt fra at give dem det både mentale og økonomiske overskud, som de havde drømt om.

I kampen med at tiltrække forbrugerne er de ofte nødt til at give rabatter, sætte varerne på tilbud eller sælge det hele på udsalg for at få nok penge i kassen til at betale leverandørernes regninger. Især mindre netbutikker har ofte likviditetsproblemer fordi de er nødt til at betale deres leverandører af varer, før de selv får penge fra forbrugerne.

Sluger netbutikken dine penge?

Hvis du ejer en netbutik, så kan du derfor ofte befinde dig i en situation, hvor du er nødt til at spæde til med penge fra din egen privatøkonomi for at undgå at måtte lukke din netbutik pga. likviditetsproblemer. Desværre er det langtfra altid, at du får indskuddet fra din egen bankkonto betalt tilbage igen. Ofte ryger der flere penge samme vej for det kan være svært at erkende, at din netbutik aldrig bliver en overskudsforretning og derfor til evighed vil forblive et sort hul, som blot suger penge ud af privatøkonomien.

Hvis du allierer dig med professionelle folk, som har kompetencer indenfor online markedsføring eller optimering af netbutikker, så kan du i en del tilfælde vende udviklingen, før det er for sent. Det kræver dog, at du er fremsynet og erkender dine egne begrænsninger. Du er samtidig nødt til at være risikovillig, da selv dygtige online markedsføringsfolk ikke kan skabe mirakler, hvis dine produkter er for dårlige eller for dyre. En ting er at lokke kunder ind i butikken, noget andet er at få dem igennem kassen med varer i kurven.

Forsøg at sælge hele butikken

Er du ramt af krisen og har du erkendt, at din webshop både gør dig fattig på tid og penge, så kan det være en idé at forsøge at afhænde din webshop til en anden ejer. Du kan kun sjældent få den investering tilbage, som du selv har lagt i butikken. Men da din eksisterende kundebase og placering i Googles søgeresultater er penge værd for dine konkurrenter, så vil du normalt kunne få nogle af de investerede kroner tilbage igen. Det kan være et tiltrængt plaster på såret – og mange webshopejere fortæller med lettelse i stemmen om succesfulde salg af nødlidende webshops. De er ikke blevet rige på det, men de er sluppet for en masse bekymringer og dårlig nattesøvn.

2 kommentarer til “Effektiv markedsføring for en kriseramt forhandler”

  1. Interessante pointer. Nu har jeg igennem det sidste års tid åbnet en række webshops, men mit indtryk er da også, at der er mange der har det svært. Det er ikke let, og i dag kræver det mere end godt købmandskab at kunne overleve på nettet.

    Mit råd er at starte samarbejde med folk, der har andre kompetencer end dig selv. Er du selv webdesigner, men kæmper med at få din side vist i google, så tag kontakt til andre webshopsejere, hvor du har indtryk af, at de har massere af traffik, men hvor design og brugervenlighed tydeligt mangler. Måske kan I hjælpe hinanden?

Skriv en kommentar