Hvor mange kalorier må man spise dagligt?

Hvor mange kalorier må man spise dagligt?

Det kan være svært at finde ud af hvor meget man må spise hver dag, der er forskel på hvad du laver og om du er mand eller kvinde. Det kommer også an på hvad du laver – er du håndværker eller arbejder du på kontor? Det kan nemt findes ud af hvor meget du bør spise.

Et menneske forbrænder en vis mængde kalorier hver dag bare ved at være til, dvs. sove, arbejde, snakke og se fjernsyn. Kroppens motor kører hele dagen og den skal have noget brændstof at køre på. Spiser man for mange kalorier end det man forbrænder tager man på og skal på slankekur, hvis ikke man spiser for meget vil du tabe dig hurtigt.

Man anbefaler at en voksen kvinde skal have 2000 kalorier (kcal) om dagen mens en mand skal op og have 2500 kalorier (kcal) om dagen. Dette er de vejledende tal for både mænd og kvinder. Det er heller ikke helt ligegyldig hvornår på dagen man spiser, spiser man mange kalorier om aftenen efter man er færdig med at arbejde bliver de ikke forbrændt, spiser man en del kalorier som en sund morgenmad og frokost er det meget bedre.

Dertil kommer dit arbejde, der er forskel på hvad du laver. Hvis du sikker på kontor bruger man ikke så mange kalorier som en der arbejder som håndværker. For at regne ud hvor mange kalorier man kan indtage på en hel dag er der en enkel tommelfingerregel man kan gå efter, de er de vejledende mængder som er beskrevet tidliger. Hvis man vil have det lidt mere detaljeret kan man lave nedenstående beregning.

Formlen for at beregne dette er følgende:

V = vægt i kg
H = højde i cm
A = alder i år

For kvinder er formlen således

((V * 42) + (H * 26,3) - (20,7 * A) - 676,2) / 4,2

For mænd er formlen således

((V * 42) + (H * 26,3) - (20,7 * A) + 21) / 4,2

Som man kan se er den eneste forskel på mænd og kvinder i formlen at man henholdsvis skal trække 676,2 fra eller ligge 21 til. Når man har dette tal er et en grov indikation for hvor mange kalorier du kan spise hver dag.

Eksempelvis kan man beregne udgangspunktet for en mand eller en kvinde ved at indsætte sine egne mål i formlen og beregne det. For at komme endnu tættere på et korrekt resultat kan man gange en faktor på alt efter hvad der er man arbejder med. Dette giver dig dit basale stofskifte.

Faktor Arbejdstype
1,40 Stillesiddende arbejde, fx. kontor
1,65 Stille siddende arbejde med lidt bevægelse, fx. sekretær
1,85 Stående arbejde med lidt bevægelse, fx. i butik
2,20 Hårdt fysisk arbejde, fx. håndværker

Som man kan se fra ovenstående skema er der stor forskel på det arbejde man har og hvor mange kalorier man skal indtage om dagen. Eksempelvis vil en mand der arbejder på kontor (30 år, 185 cm og 100 kg) skulle indtage 2778 kalorier men hvis han arbejde som håndværker skulle indtage 4365 kalorier om dagen. Dette er naturligvis kun vejledende og man kan ikke tilpasse det til alle erhverv. Men der er afgjort grund til at tænke over hvorledes man spiser og hvordan det hænger sammen med ens arbejde.

Skriv en kommentar