Posted by on 7 feb , 2012 in Diverse | 1 comment

Udannelse af læreren

Udannelse af læreren

Når man underviser, så er et af de spørgsmål man meget ofte får – “hvordan sikrer du selv at du er med på beatet” Altså – hvordan sikrer man sig som underviser at man hele tiden kender til det nyeste og dermed har de nyeste ting med til sine kursister. Det er naturligvis et yderst relevant spørgsmål, som man som underviser bliver nødt til at forholde sig til.

I virkeligheden så er der flere ting der er med til at man er på beatet – ihvertfald, hvis man er en underviser af den rette støbning. Selvfølgelig skal man selv på kursus engang imellem. Både indenfor sit fag, men også indenfor mange andre emner. Det er nødvendigt med begge dele – for selvfølgelig vil de faglige kurser kunne hjælpe til at blive bedre til programmet, men de ikke faglige kurser de hjælper til at udvikle ens egne kurser.

Eksempelvis så har jeg for flere år siden udviklet mine Office kurser så de ikke bare er kedelige it kurser – men derimod har elementer fra både teanbulding og ikke mindst personlig udvikling. Det gør at kurserne de pludselig er langt mere interessante at deltage på og ikke bare er standard it kurser, hvor kursisterne først skal se på tavlen, så prøve selv og så repetetion. Der kan sagtens være meget mere i et kursus-  men det kræver at kursuslederen formår selv at fange de tvists

Den anden måde man udvikler sig på som underviser er at lytte – at lytte til sine omgivelser, og specielt at lytte til sine kursister. Det giver sig selv at når man er ude og undervise så kommer der en masse spørgsmål, kommentarer og input både undervejs men i særdeleshed også i den endelige evaluering. Disse input, spørgsmål og kommentarer er ekstremt vigtige at samle op og reflektere over. Det er meget ofte det rene guld der kommer her. De spørgsmål der eksempelvis kommer er jo ikke allesammen nogle man kan svare på, og så er det jo bare hjem og undersøge, udvikle og lege til man finder ud af det. På den anden side kan det også være spørgsmål om stof man har gennemgået – og er det det sceneria, så er det måske tiden til at overveje om man skal arbejde på sine formuleringer og oplæg så de bliver fanget af alle. Selvfølgelig kan man ikke stille alle tilfredse – men sålænge man stræber efter det så er man da i det mindste under udvikling.

Eksempelvis på mine visio kurser, der skal jeg naturligvis altid forklare om tilpasset stencils og dette er en af de helt tunge emner. Hvis ikke jeg havde fået en masse spørgsmål fra kursister fra starten af og havde brugt dem til at udvikle mig selv efter – så havde jeg stadig kørt mine forklaringer på den samme måde, Nu her efter 12 års undervinsing i visio, der har jeg efterhånden lært hvordan jeg skal forklare det på et Visio kursus.

Så alt i alt – det er vigtigt konstant som underviser at have fokus på at udvikle sig selv og sine kurser. Det er den eneste måde at kunne udvikle de mennesker man har på sine kurser.

One Response to “Udannelse af læreren”

  1. Jeg synes specielt det at lytte er en af de ting man som underviser kan få mest ud af. Det er ved at lytte man finder ud af hvad der sker i samfundet omkring en og hvad kursisterne de gerne vil høre noget om. Man skal selvfølgelig også på en masse kurser, men hvis man ikke husker at lytte til kursisterne så bliver det hovedløs uddannelse uden formål.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *